donderdag 22 januari 2015

wisbordjes gebruiken in de klas

groep: 3 t/m 8 
werkgebied: taal en rekenen 
thema: n.v.t. 




Af en toe kom je leuke ideeën van een ander tegen die echt de moeite waard zijn om te gebruiken. Op de website van Marcel Schmeier kwam ik het "wisbordje" tegen.Via twitter kwam ik erachter dat nog veel meer leerkrachten dit idee op allerlei verschillende manieren in de klas gebruiken. Op de website van Marcel zag ik een aantal voorbeelden van hem. Dit heb ik uitgebreid met andere lijnen en hokjes om te gebruiken. Ook was de Action een zeer handige winkel, want hier ik heb alle materialen gekocht.

Wat is een wisbordje? :
Een wisbordje is een vel papier in een hoesje of een gelamineerd A4-tje. Hierop kunnen leerlingen met een whiteboard marker schrijven en het met een doekje weer uitvegen. Deze wisbordjes zijn op verschillende manieren in te zetten tijdens de les. Je kunt het gebruiken als je bijvoorbeeld wilt controleren of alle leerlingen de opdracht begrijpen (tijdens de instructie) of als uitrekenpapier.

Voorbereiding:
- De leerkracht koopt voor elke leerling een whiteboard marker. (Natuurlijk ook een aantal als reserve)
- Er moeten doekjes komen, ik heb vaatdoekjes bij de action gekocht en in stukken geknipt.
- De verschillende blokjes en lijntjes moet worden uitgeprint voor de leerlingen. Dit is niet noodzakelijk, je zou zelfs gewoon een leeg A4-tje kunnen gebruiken.
- Keuze maken om het in insteekhoesjes te steken of te lamineren en dit uitvoeren. (zie voor- en nadelen hieronder)


De vellen in een insteekhoesje steken. 
Voordeel: De tekst is zeer makkelijk uit te vegen.
Nadeel: Het voelt niet heel erg stevig.

De vellen lamineren: 
Voordeel: Het is steviger dan insteekhoesjes.
Nadeel: De tekst is iets lastiger uit te vegen dan bij een insteekhoesje.

Zelf heb ik ervoor gekozen om de A4-tjes te lamineren. Aan beide kanten heb ik dan een A4-tje met verschillende lijnen/hokjes.


Hieronder zie je de voorbeelden die ik heb gemaakt. Je kunt dit uitprinten en in de hoesjes stoppen of lamineren. De onderstaande voorbeelden heb ik in twee documenten verdeeld.
klik op bovenstaande afbeelding om naar de lijnen/hokjes te gaan.

Klik HIER om naar de aanvulling te gaan. Via deze link 20 nieuwe formats te downloaden.

Klik HIER voor aanvulling 3, met onder andere ook een format voor kleuters qua cijferherkenning. 

klik HIER om naar de schrijfletters te gaan. 

Tip van  Marcel Schmeier "Laat de leerlingen alles bewaren in een grote plastic enveloppe" 
Dit vind ik zelf ook een handige manier en op de eerste foto zie je een mapje dat ik gebruik. Op deze manier raken leerlingen het niet snel kwijt en gebruiken ze de marker minder snel op gewoon papier. 


kostenplaatje:
documentenmap            0,36 euro
2 whiteboardmakers      1,39 euro
3 microvezeldoekjes     1,19 euro (kun je ongeveer 18 doekjes van maken)

totaal                              3,21 euro 






(zelf geschreven tekst op een wisbordje) 



3 opmerkingen:

  1. Beste Miranda, wist je dat er ook kant-en-klare wisbordjes van BIC zijn: http://www.senso-care.nl/bic-velleda-wisbordje.html. Misschien iets duurder dan jouw zelf gemaakte, maar wel een stuk duurzamer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. er ging iets mis...nu de herkansing: kleine tip als je insteekhoezen gaat gebruiken: stop bij het vel ook een stevig karton. Zo krijg je goede stevigheid

    BeantwoordenVerwijderen